Het lijkt wel een contradictie. In het veld hoor ik bijna even veel kritische geluiden als succesverhalen over het inzichtelijk maken van maatschappelijke effecten. Voor wie doe je het eigenlijk? Is het niet allemaal erg interpretabel? En de mooiste: ga je als slager niet je eigen vlees keuren als je laat zien hoe je het doet? Tja, Zichtbaar trots zijn op wat je bereikt, is in onze maatschappij eerder not done, dan té bescheiden zijn.

Sinds 1 januari mag ik mij met volledige overgave en energie richten op de mooie start up van Participe Advies. Voor mij was dit een mooi moment om de balans op te maken van mijn eigen profilering, maatschappelijk effect en toegevoegde waarde. Wat was nou mijn samensmelting van het economische én het maatschappelijke nut? Dit resulteerde in een persoonlijke interne mini maatschappelijke Businesscase zal ik maar zeggen. 

Ruim 20 jaar ben ik in mijn werk altijd bezig om mijn steentje bij te dragen aan de zorg- en welzijn sector. Zowel als vrijwilliger, begeleider, manager, adviseur, vader en zoon van, heb ik verschillende kanten van de maatschappij gezien. Hier gebeuren mooie dingen! Dat we dit te weinig delen, laten zien en verbinden aan elkaar, is evident.
Een mooie manier om deze resultaten inzichtelijk te maken is de maatschappelijke Business Case. De gestructureerde kosten-baten afweging, waarin het economische én maatschappelijke nut van een organisatie samenkomen, laat zien wat de meerwaarde is van zorg en dienstverlening voor de klant en de maatschappij. Belangrijke onderdelen hierin zijn: het klantperspectief, het businessmodel, de organisatorische case en de maatschappelijke case. Hierin laat je in feite ook je basis zien, waar sta je eigenlijk voor, wie zijn je klanten en waar waarderen jouw klanten jou voor?
 
Mijn vrouw zei ooit eens tegen mij: ,,Je had autoverkoper moeten worden’’, niet omdat ik nou zo’n verkooptijger ben, neen, ik heb passie voor auto’s. Niet om te hebben, maar om te kijken en erover te lezen en te praten. Op feestjes doe ik dat dan ook graag, mijzelf realiserende: waar hebben we het minder over op feestjes? Precies! Hoe zorgen wij nu voor elkaar en wat vinden wij daarvan? Dit was dan ook mijn eigen kritische punt: ik kan wel vinden dat ik hart heb voor zorg en welzijn en dat ik iets wil verbeteren, maar dan moet ik het ook uiten en laten zien. Altijd is dat mijn toetssteen geweest om bij al mijn carrièrekeuzes het pad te kiezen dat ik nu kies.
 
Het pad kiezen waar je voor staat, daar waar je drijfveren liggen en daar waar jij de overtuiging hebt dat je toegevoegde waarde ligt, is precies waar het omgaat in de maatschappelijke Businesscase. Het start vanuit visie en intrinsieke motivatie. Als je dat doet, durf jij je ook kwetsbaar op te stellen en ga je het gesprek aan met je omgeving. Net als mijn passie voor auto’s, niet omdat ik een mooie auto wil hebben, nee ik geniet ervan om te kijken en te dromen. Ik ben nuchter genoeg om te weten dat een auto je van A naar B, én soms naar feestjes, moet brengen.
 
Nieuwsgierig geworden wat een maatschappelijke Business Case voor u kan betekenen?
Volg de training "Inzichtelijk maken van uw maatschappelijke resultaat” of vraag vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan, waarin wij kunnen sparren over uw droom.

Willem Rutgers